انفراد.. رجل أعمال متهم بتهديد "هشام طلعت مصطفى" بالقتل: ليا عنده 12 مليون جنيه.. وأخد أرضي

ذات مصر

حصلت "ذات مصر" على نص أقوال رجل أعمال، في القضية المتهم فيها بالإشتراك مع "مقاول" صديقه، بتهديد رجل الأعمال هشام طلعت مصطفى، بالقتل وابتزازه لمنحهما مبالغ مالية.

حملت القضية الرقم 7867 لسنة 2023 جنايات قسم قصر النيل، وقيدت برقم 529 لسنة 2023 كلي وسط القاهرة، وتم التحقيق فيها تحت إشراف المستشار إبراهيم حلمي المحامي العام الأول لنيابة وسط القاهرة الكلية.

المتهمان في القضية هما، "عمرو س. أ. إ.، 41 سنة، مالك شركة مقاولات (محبوس)، وأحمد ع. ع. إ.، 40 سنة، مقاول في شركة أوراسكم (مخلي سبيله)"، وجاءت التحقيقات كالتالي...

 

- ما هو اسمك وسنك ووظيفتك؟

*** اسمي عمرو س. أ. إ.، 41 سنة، صاحب شركة مقاولات.

 

- ما قولك فيما هو منسوب إليك من أنك متهم وأخر بتهديد رجل الأعمال هشام طلعت مصطفى بواسطة أشخاص مجهولين شفاهة بالقتل والإيذاء، وكان ذلك من أجل الحصول على بعض أمواله وثروته؟

*** الكلام دا محصلش.

 

- وما قولك في أنك متهم بإرسال رسائل تهديد لرجل الأعمال هشام طلعت مصطفى عبر تطبيق "واتس أب" إلى محمد جلال توفيق رئيس قطاع المتابعة والتنسيق بمجموعة طلعت مصطفى؟

*** الكلام دا محصلش.

 علاقة رجل الأعمال بوالد هشام طلعت مصطفى

- وما هي علاقتك برجل الأعمال هشام طلعت مصطفى؟

*** أنا كنت شاب عندي طموح فكنت شغال مع "طلعت مصطفى" والده من أيام مشروع الرحاب، وكنت مأجر محل هناك لاعمال التشطيبات، وبعد كدة أول ما ابتدى مشروع مدينتي كان معايا شركة مقاولات واشتغلت في مدينتي مقاول عام، وعملت فيها شغل بأكثر من 20 مليون جنيه و"هشام طلعت مصطفى" سدد حوالي 8 مليون من أصل المبلغ، وأنا حبيت أبقى طموح وأخذ حتة أرض على حدود سور مدينتي في الحد الشمالي الغربي ناحية ناحية طريق السويس ، وحاولت أقنن الأرض بالتقديم في جميع الجهات ومن ضمنها هيئة المجتمعات العمرانية، ودفعت كافة الرسوم المقررة، وكنت ابتديت أبني حاجات على الأرض وقدمت على التراخيص ولكن الترخيص بأخد وقت 6 أشهر، وفوجئت بعام 2017 وقبل ما يصدر الترخيص قاموا بإزالة جميع المباني الي على الأرض، ورفعت قضية بمجلس الدولة بكل أوراق الأرض والإيصالات المدفوعة إلى هيئة المجتمعات العمرانية ببنك الإسكان والتعمير، وساعتها بعت لمدير مكتب "هشام طلعت مصطفى" وقلتله لو هما عاوزين الأرض دي يأخدوها ويقدموا عليها وأنا ساعتها هبقى أطلب أرض أخرى مماثلة من هيئة المجتمعات العمرانية، المهم ميبقاش فيه مشاكل ما بيننا وهما رفضوا دا، وبعد كدة أقمت سور على الأرض لحد ما أقنن الوضع، وأصبح الوضع مستقر وبداخل الأرض جميع معداتي ولم أقم ببناء شئ على الأرض حتى شهر إبريل 2023 اتفاجئت برجل الأعمال هشام طلعت مصطفى بيأخذ 6 فدان من الأرض بدون سند قانوني عشان عاوز يعملها "محطة باصات"، وأنا رحت عملهوله على حسابي لإثبات حسن نيتي والموضع عدى وعجبه بس مافيش تعامل معايا ومرضيش يصرفلي مستخلصاتي الي عندهم والي هو حوالي 12 مليون و800 ألف جنيه حاليا، وكنت بطلبهم بكافة الوسائل ولكن مكنش حد بيديني حقي.

 

- هل حاولت التواصل مع رجل الأعمال هشام طلعت مصطفى من قبل؟

*** حاولت فعلا عن طريق مكتبه بس كان بيتم الرفض.

 

- وما هو سبب ذلك؟

*** لأن كان كل كلامي إني عاوز فلوسي وهو كان بيرفض يديني فلوسي عشان كدة مش عاوز يقابلني، وكان على طول بيجيلي تهديدات منه بالحبس عن طريق أي حد يتواصل ما بيننا.

 

- وهل قمت بالعمل مع أيا من رجل الأعمال هشام طلعت مصطفى أو محمد جلال توفيق رئيس قطاع المتابعة والتنسيق بمجموعة طلعت مصطفى، من قبل؟

*** أنا مقاول عام وعملت شغل في مدينتي بقيمة 20 مليون جنيه، وعملت له شغل في فندق "الفور سيزون" بحوالي 8.5 مليون جنيه.