من الترقب إلى الوصول.. القصة الكاملة لعودة ممدوح حمزة

ذات مصر

أصدرت جهات التحقيق خلال الأيام الأخيرة، قرارا برفع اسم المهندس ممدوح حمزة من قوائم الممنوعين من السفر وترقب الوصول.

وحمل القرار رقم 8 لسنة 2015 فئة بشأن الكيانات الإرهابية والإرهابيين المترتبة عن الحُكم الصادر في القضية رقم 4/48 لسنة 2020 م جنايات أمن الدولة طوارئ قصر النيل.

 

أول تعليق بعد العودة لمصر

وعقب رفع اسمه من قوائم ترقب الوصول، نشر المهندس ممدوح حمزة، فيديو عبر حسابه في موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" بعد عودته من الخارج، ووصوله لأرض الوطن.

وقال "حمزة" خلال الفيديو المنشور: «قابلت لواء قالي إن مصر بترحب بولادها المخلصين وفاتحة دراعتها لأبنائها عشان يرجعوا بلدهم، وبلدهم تستفيد منهم. أنا عايش الكلام ده بنفسي، دي ميرفت أختي، وابن أختي، والدكتور أسامة الغزالي حرب، وأنا معاهم، يعني دي حقيقة. أنا شايف حقيقة قصادي، إذا كان ده اتجاه الدولة حاليا، يبقى إحنا ماشيين صح، بس ياريت متقفش عند كدة».

وتابع ممدوح حمزة قائلا: «هما قالوا البلد فاتحة دراعتها لأبنائها المخلصين، في بقى أبناء مخلصين قابلتهم برة كتر جدا، أنا مبسوط جدا لأن أنا كنت جاي وبفكر يا أتاخد يا ما أتاخدش، أول ما جيت افتكرت أني خلاص رايح، لحد ما قابلت أسامة ودخلت الصالة».

وواصل حمزة حديثه بالقول: «أرجو وبعد إللي أنا فهمته النهاردة، أن في انفراجة مش عليا أنا بس، هتبقى لكل أبناء مصر المخلصين، وأنا حاليا متجه للبيت وبطمنكم كلكم».

كما قال: "وصلت إلى مطار القاهرة، وطلعت من بوابة الطيارة، لاقيت راجل بيقولي حمد الله على السلامة، ساعدني في الشنطة اللي معايا، بعدها ودوني مكان كنت بروحه قبل ما أسافر من مصر وأدفع 500 جنيه، بس المرة دي دخلت ببلاش".

 

حكم بالحبس 6 أشهر غيابيا

هذا وقضت محكمة أمن الدولة طوارئ الدائرة الأولى إرهاب المنعقدة بمأمورية طرة، في أكتوبر 2020، بالحبس 6 أشهر غيابيا للمهندس الاستشاري ممدوح حمزة، في اتهامه بالتحريض على العنف ونشر أخبار كاذبة، كما قضت بإدراجه على قوائم الإرهاب طبقا للقانون رقم 8 لسنة 2015.

وأسندت نيابة أمن الدولة العليا، اتهامات عدة لممدوح حمزة في القضية المقيدة برقم 48 لسنة 2020 حصر أمن دولة عليا، ومنها تهمة التحريض على ارتكاب جريمة إرهابية باستخدام القوة والعنف والإخلال بالنظام العام، وعرقلة السلطات ومقاومتها أثناء تأدية عملهم، وذلك عبر حسابه الشخصي بـ تويتر.