سلوى عثمان: ندمت على مشاركتي في «العطار والسبع بنات»

ذات مصر

كشفت الفنانة سلوى عثمان عن ندمها على المشاركة في مسلسل "العطار والسبع بنات" الذي عرض عام 2002 من بطولة نور الشريف.

وقالت سلوى عثمان خلال لقائها في برنامج "بالخط العريض" عبر قناة "الحياة": "ندمت على مشاركتي في مسلسل "العطار والسبع بنات" لأن مكنش فيه دور، الدور كان وحش لما أخدته كانوا بيقوللي إحنا لسه بنكتب ولسه الدور فيه، لكن اكتشفت إنه مكنش ليه لازمة. تقريبا يعتبر مش موجود".

دور سيئ

وتابعت سلوى عثمان: "وحتى الحاجات اللي اتكتبت متعملتش، طلعت بصورة مش حلوة مع إني قبلها كنت واخدة بطولات مع الأستاذ محمد النقلي، ولما اتكلمت معاه كان بيقولي بنكتب، هو مقدرش أقول عليه دور".

كما تحدثت سلوى عثمان عن مسلسل "المال والبنون" وسبب نجاحه الكبير، قائلة: "المال والبنون تأليف محمد جلال عبد القوي، وإخراج مجدي أبو عميرة وأساتذة نجوم زي عبد الله وحمدي غيث، سر عظمة هذا العمل الكتابة والإخراج وإن الأدوار كلها أبطال، مش حد بس هو اللي بطل والباقيين لأ، كل واحد في حدوته بطل لأن الحياة عبارة عن حواديت كتير جدا لما بيكون كده بيبقى عمل عظيم".

يذكر أن سلوى عثمان شاركت في رمضان 2024 في مسلسل "حق عرب"، بطولة أحمد العوضي، دينا فؤاد، رياض الخولي، وفاء عامر، وليد فواز، دنيا المصري، كارولين عزمي، أحمد صيام، سلوى عثمان، وفاء مكي، أحمد عبد الله محمود، ميدو ماهر، الطفل منذر مهران، وعدد آخر من الفنانين، تأليف محمود حمدان وإخراج إسماعيل فاروق وإنتاج شركة سينرجي.

كما شاركت في مسلسل "نعمة الأفوكاتو" بطولة مي عمر وأحمد زاهر، كمال أبو رية، أروى جودة، سلوى عثمان، سامي مغاوري، لبنى ونس، عماد زيادة، هدير عبد الناصر، غادة فلفل، أحمد ماجد، ولاء الشريف، محمود غريب.