إلهام شاهين: قلبنا موجوع والحياة لازم تستمر

ذات مصر

حضرت الفنانة إلهام شاهين احتفال الجمعية المصرية لكتاب ونقاد السينما باليوبيل الذهبي وتسلمت تكريمها، وفي كلمتها عبرت عن حزنها الكبير لما حدث بعد قصف رفح.

ونشرت إلهام شاهين عبر حسابها على Instagram، فيديو لكلمتها في الحفل وقالت فيه: "أنا تقريبا مانمتش يعني فتحت التليفزيون وبدأت أشوف الأخبار مصدقتش اللي بيحصل في فلسطين، قلبنا موجوع جدا وعايزين نقولهم إن مش معنى إننا بنحضر مناسبات أو مهرجانات طبيعي الحياة لازم تستمر، لكن إحنا جوانا ألم كبير جدا للي بيحصل في فلسطين".

وتابعت إلهام شاهين: "يعني اللي بيحصل إمبارح ناس نايمة في خيم على الأرض وبيوتها تهدمت، فتتفجر وتتحرق ونشوف مناظر ونسمع صراخ يعصر القلب عصر، المجتمع الدولي فين من اللي إسرائيل بتعمله وخرق كل المواثيق الدولية وكل ما يخص حقوق الإنسان شيء زاد عن حده".

واختتمت إلهام شاهين كلمتها: "رغم أن كل المجتمع أو أغلبه دلوقتي مع فلسطين وحق فلسطين في إقامة دولتها ومع حقهم في دفاعهم عن أرضهم، إسرائيل بتقول أنا بحارب الإرهاب أي إرهاب؟ اللي بيدافع عن أرضه يبقى إرهابي، أنا لو حد قرب من مصر أنا أول واحدة هنزل أحارب عن مصر وكلنا هننزل نحارب لو كل واحد بيحارب عن بلده اسمه إرهابي أنا بعلن إني النهاردة هكون إرهابية".

وكانت آخر أعمال إلهام شاهين مشاركتها في مسلسل "الفريدو" وهو عمل مكون من 10 حلقات عن كتاب "55 مشكلة حب" للدكتور مصطفى محمود، وهو من تأليف عمرو محمود ياسين وورشته، حيث شارك بتأليف وكتابة الحلقات سارة مصباح وإخراج عصام نصار وبطولة أحمد فهمي وندى موسى وأمير شاهين وعفاف رشاد وغيرهم من النجوم.